Besplatan javni prevoz za sve, od 1. januara 2025. godine je uveden u okviru najveće reforme javnog prevoza.
Sa ovom socijalnom merom Beograd je postao jedini grad u Evropi, sa više od 500.000 stanovnika koji ima besplatan javni prevoz.
Ova odluka Grada Beograda je imala veliki odjek u Evropi i svetu. O njoj su pozitivno izveštavali mnogobrojni strani mediji, među kojima su američki, kineski i evropski, uključujući i Evropsku komisiju.
Evropska komisija objavila je 7. januara 2025. godine tekst na svom sajtu gde ističe da je Beograd postao najveći evropski grad koji nudi besplatan javni prevoz svim svojim građanima.
Podsetili su na izjavu gradonačelnika Beograda Aleksandra Šapića da putnici više neće morati da kupuju karte za autobuse, tramvaje i trolejbuse, čime se Beograd pridružio gradovima poput Luksemburga, Talina i Monpeljea u prihvatanju besplatnog javnog prevoza.
Istakli su da je Šapić najavio i planove za veliku reformu gradskog voznog parka, navodeći da do kraja 2025. godine nijedno vozilo u voznom parku neće biti starije od dve godine, osim onih kupljenih 2022. godine.
„Očekuje se da će ove mere smanjiti gužve u saobraćaju, emisije štetnih gasova i promovisati održiviju mobilnost širom srpske prestonice. Oni čine deo šire strategije grada za poboljšanje urbane mobilnosti. Očekuje se da će sistem metroa, koji je predviđen za završetak do 2030. godine, dodatno transformisati ponudu javnog prevoza”, navedeno je u tekstu na sajtu Evropske komisije.
O značaju ove odluke pored Evropske komisije, izvestili su i Kineska državna televizija CGTN i poznati italijanski dnevni list „Republika”.
Kineska državna televizija CGTN napravila je prilog o besplatnom javnom prevozu u Beogradu, u kojem je pokazala veliku zainteresovanost i pozitivno ocenila ovu odluku gradonačelnika Aleksandra Šapića.
U uvodnom delu priloga su najavili da je to velika promena za sve stanovnike glavnog grada.
Izjavu za ovu televiziju je dao i gradonačelnik Aleksandar Šapić, koji je pojasnio je da je odluka o besplatnom prevozu u glavnom gradu deo „ozbiljnog socijalnog programa”, koji se sprovodi otkad je on na čelu srpske prestonice.
On je tom prilikom, naveo da besplatan prevoz i druge socijalne mere imaju mnoge druge potencijalne efekte, među kojima je pokušaj smanjenja zagađenja i gužve, ali i treba da motivišu ljude da se više voze javnim prevozom.
U prilogu su između ostalog navedena očekivanja da do kraja 2025. neće biti nijednog autobusa koji bi bio stariji od dve godine, što se nikada nije desilo u Beogradu.
Pozitivnu ocenu ove odluke dao je i poznati italijanski dnevni list „Republika”.
U tekstu objavljenom 8. januara 2025. godine pod nazivom „Besplatan gradski prevoz za sve, eksperiment za manje automobila u Beogradu, primeri u svetu”, u afirmativnom tonu izvestili su da je grad Beograd počev od 1. januara 2025. godine uveo besplatan javni prevoz.
Navedena odluka se naglašava kao pozitivan primer u cilju rešavanja saobraćajnih gužvi. U svom tekstu su dodali i da će do kraja 2027. godine Beograd izvršiti kompletnu zamenu vozila u javnom saobraćaju.
Odluka o uvođenju besplatnog javnog prevoza za sve izazvala je veliku pažnju i u Brazilu.
Tim povodom Beograd je 15. aprila 2025. godine posetio savezni poslanik Žilmar Tato, koji je iz „prve ruke”, želeo da lično od gradonačelnika Aleksandra Šapića dobije smernice za implementaciju besplatnog javnog prevoza u Sao Paulu, najvećem i najnaseljenijem gradu Brazila i čitave južne hemisfere.
Gradonačelnik je rekao da je sa sagovornikom došao do istih zaključaka da ovakva odluka nije dobra samo zbog socijalnog aspekta, već da ima i mnogo drugih pozitivnih stvari koje nosi besplatan javni prevoz.